- Szczegóły
5 zasad dobrego kelnera
W zawodzie kelnera kryje się o wiele więcej, niż przynoszenie gościom posiłków, a żeby wykonywać go jak najlepiej, warto poznać dobre praktyki branży. Oczywiście podstawą są zasady obsługi kelnerskiej, ale dobrze też wiedzieć, w jaki sposób podchodzić do Gościa i co zrobić, aby sprzedaż była jak najwyższa.
Po pierwsze – kto pyta, nie błądzi
Umiejętność zadawania pytań to podstawa w zawodzie kelnera. Aby jak najlepiej obsłużyć gości, warto dopytać o ich preferencje, na przykład w kwestii stolika. Trzeba jednak uważać na to, jakie pytania się zadaje. Popularne “W czym mogę pomóc?” w niektórych gościach budzi chęć do żartów, lepiej więc go unikać.
Tę zasadę można odnieść również do znajomości karty oraz serwowanych dań. Dobry kelner umie doradzić, ale jeśli nie zna odpowiedzi na pytanie Gościa, potrafi się do tego przyznać i pyta szefa kuchni.
Po drugie – poczucie humoru
Dobry kelner powinien pamiętać, że poczucie humoru może rozładować napiętą sytuację. Oczywiście, aby żart odniósł skutek, powinien być dopasowany do okoliczności, dlatego przydadzą się również empatia, wyczucie i takt.
Po trzecie – poprawny język
Obsługa kelnerska to wizytówka lokalu. Dlatego warto dbać o poprawne wysławianie się, unikać błędów językowych oraz… nie poprawiać błędów Gości. Klienci czasem nie umieją poprawnie wymówić nazwy zagranicznego dania czy napoju, ale poprawianie ich jest w bardzo złym tonie. Zadaniem kelnera jest sprzedaż, dlatego na tym właśnie powinien się skupiać – chyba że zrozumienie Gościa jest niemożliwe. W takiej sytuacji można delikatnie wyjaśnić kwestię wymowy.
Po czwarte – uważność
Dobry kelner jest praktycznie niezauważalny. Zawsze wie, w którym momencie zabrać talerze czy dolać wina. Złotą zasadą dobrej obsługi kelnerskiej jest zatem ćwiczenie uważności i kontrolowanie, co dzieje się w lokalu.
Po piąte – szacunek i gościnność
Kelner pracuje z ludźmi, więc jego obowiązkiem jest szacunek do nich. Niedopuszczalne jest ocenianie Gości po ubiorze – dobry kelner jest uprzejmy dla każdego. Dba również o dobre samopoczucie Gości, ponieważ to właśnie od poziomu jego obsługi zależy mniej więcej połowa wrażeń, jakie gość wyniesie z lokalu.